15 września 2024 w całej Polsce lał deszcz. Studio Szkoleniowe Instytutu Fale Loki Koki w Warszawie zapełniło się ludźmi. Przyjechali z daleka. Mieli trudną drogę i ogromny głód wiedzy. Fryzjerzy, nauczyciele, dyrektorzy szkół fryzjerskich, pasjonaci fryzjerstwa – wszyscy chcieli usłyszeć i zobaczyć czym jest i do czego służy trychologia fryzjerska. Chcieli też wiedzieć na ile ta młoda i modna dziedzina może podnieść i rozwinąć poziom fryzjerskiego biznesu.
„Bardzo mi miło powitać Państwa na tym wyjątkowym wydarzeniu – I Kongresie Trychologii Fryzjerskiej Stylista Zdrowia, stworzonym z myślą o fryzjerach i nauczycielach zawodu… Dzięki projektowi Stylista Zdrowia dążymy do podnoszenia standardów usług i promujemy holistyczne podejście do pielęgnacji włosów i skóry głowy” – tymi słowami przywitała uczestników Dorota Sielużycka, prezes fundacji Instytut Fale Loki Koki. Fundacji powstałej z pasji do fryzjerstwa i troski o całą branżę fryzjerską.
I Kongres Trychologii Fryzjerskiej Stylista Zdrowia stał się zapowiedzią cyklu wydarzeń i wykładów poświęconych skórze głowy, włosom omawianych w kontekście całego organizmu, problemom dermatologicznym skóry głowy, trychologicznej usłudze fryzjerskiej oraz przyjaznej komunikacji i psychologii w salonie fryzjerskim.
Projekt Stylista Zdrowia promuje edukację dobrych praktyk w salonach i w szkołach fryzjerskich.
Pierwszą prezentację prowadził Tomasz Schmidt, który przedstawił się z uśmiechem jako „Pan z Ostrego Cięcia”. To wybitny fryzjer i wirtuoz koloru włosów, który kocha swój zawód. W światowych akademiach fryzjerskich i w swoich salonach pogłębił doświadczenie zawodowe tworząc nowatorską holistyczną koncepcję fryzjerstwa jako integralnej części stylu życia, wizerunku i zdrowia. Podkreślił główne założenie Instytutu FLK i projektu Stylista Zdrowia, z którym się utożsamia:
WŁĄCZ UWAŻNOŚĆ NA WAGĘ ZDROWIA!
WŁĄCZ UWAŻNOŚĆ NA WAGĘ ŻYCIA!
Dlatego mówił o trychologii fryzjerskiej. Czym jest, do czego służy, czyli jak przenieść biznes fryzjerski na wyższy poziom. Podkreślał jak ważne jest w pracy fryzjera pogłębianie wiedzy i podnoszenie kwalifikacji, co zapewni mu wzrost świadomości i poskutkuje zaufaniem klienta do fryzjera jako Stylisty Zdrowia – świadomego opiekuna skóry głowy i włosów. W efekcie nastąpi wzrost przychodów salonu oferującego usługi z zakresu trychologii fryzjerskiej.
Tomek Schmidt wyjaśnił też, że podstawowym problemem w rutynowej pracy fryzjera jest nuda i brak bodźców. Wszak bodźce rozwijają zawodową osobowość fryzjera. Dlatego stymulacja fryzjera przez doświadczanie nowości jest koniecznością, zwłaszcza wobec wymagających klientów i ich rosnących potrzeb. Zaś sama usługa i wiedza trychologiczna nobilitują salon fryzjerski i pozwalają na „odpowiedzialną pracę z czyimś wizerunkiem” – jak powiedział Schmidt. Trychologia fryzjerska wprowadza możliwość oceny wpływu produktów fryzjerskich na organizm człowieka, diagnozowanie skóry i włosów oraz motywuje do szukania rozwiązań dla problematycznej skóry głowy.
Na zakończenie swojego wykładu Tomasz Schmidt opowiedział o wpływie sezonowości (w kontekście pór roku) na wypadanie włosów oraz jak zaburzenia metabolizmu cukru wpływają na ubytek włosów i tycie. Wykład dał dużo do myślenia uczestnikom kongresu. Udowodnił, że we fryzjerstwie pojawiają się nowe wyzwania i nowe możliwości pracy z klientami salonów fryzjerskich.
Wprowadzenie do trychologii – przedstawiła Alicja Gondek-Urtnowska, prezes Polskiego Stowarzyszenia Trychologicznego, pierwszy w Polsce biegły sądowy z dziedziny trychologii, wykładowca i autor publikacji. Omówiła mechanizmy wzrostu i wypadania włosów oraz różnicowanie łysień, gdzie samo rozpoznanie polega na przeprowadzeniu wywiadu, określeniu miejsca i rodzaju łysienia oraz czasu trwania problemu w kontekście wieku klienta. Konsultacja pozwala stwierdzić jakie podłoże ma łysienie – wynika z zaburzeń hormonalnych, zaburzeń pracy narządu wewnętrznego, przebytej choroby, stresu czy niedoborów żywieniowych. Alicja Gondek-Urtnowska wskazała też na zależność między genetyką a obrazem włosów – ich grubością i długością. Jednak w momencie pojawienia się problemów z włosami – „najważniejsze jest właściwe pokierowanie klienta, co zapewni mu zdrowie, a tym samym piękne włosy” – powiedziała. Wyjaśniła, że skuteczna terapia zaczyna się od fryzjera, który zauważa problem. Przez trychologa, który ocenia ten problem i kieruje klienta do lekarza. Oceny problemu dokonuje się przy „zastosowaniu i umiejętności odczytu obrazu z mikrokamery”, co było tematem kolejnego wystąpienia Sylwii Cyran – certyfikowanego trychologa. Pokazywała i omawiała różne obszary skóry głowy i włosy widziane w obiektywie mikrokamery.
Naskórek jaki było widać w mikrokamerze szczegółowo omówiła mgr. inż. Karolina Czyżowska – dyplomowany trycholog, dietetyk kliniczny i wykładowca. Wskazała na jego ochronną i obronną rolę jako bariery zewnętrznej organizmu. Tę szczególną rangę naskórek zawdzięcza:
* własnym przyjaznym bakteriom tworzącym mikrobiom skóry (tzw. VI warstwa naskórkowa – Mikrobiota) dającym ochronę przed patogenami
* płaszczowi hydro-lipidowemu umożliwiającemu odpowiednie nawilżenie skóry
* odpowiedniemu pH będącemu wsparciem dla mikrobiomu.
Naruszenie tej zewnętrznej bariery przez np. zbyt mocną pielęgnację oczyszczającą skóry oraz nadmierną utratę wody przez naskórek może prowadzić do rozregulowania mikrobiomu, nawilżenia i natłuszczenia skóry. W konsekwencji mogą pojawiać się stany zapalne i uszkodzenia w obrębie naskórka i skóry właściwej oraz zmiany w mieszkach włosowych. Dlatego w trychologii fryzjerskiej kluczowym elementem pielęgnacji skóry głowy jest dbałość o barierę naskórkową. Najpierw usuwamy brud ze skóry głowy i z włosów, następnie przygotowujemy skórę do pielęgnacji, a na koniec zabezpieczamy skórę głowy. Zabezpieczenie skóry głowy stosujemy też przy wykonywaniu zabiegów chemicznych, zwłaszcza jeżeli mamy do czynienia ze skórą wrażliwą.
Uważne postępowanie zachęci klientów do odwiedzania salonów fryzjerskich, a elastyczna, zdrowa skóra głowy bez napięcia i stanów zapalnych będzie najlepszym wskaźnikiem profesjonalnej usługi wykonanej przez Stylistę Zdrowia. Usługi, której celem będzie uczucie komfortu klienta. Komfort to stan przyjemny. Daje wrażenie odpoczynku, relaksu. Brak komfortu odwrotnie – wywołuje rozdrażnienie, przewrażliwienie i podejrzliwość.
Komunikacja ze zdenerwowanym klientem może być utrudniona. Jacek Mroczek – dziennikarz i psycholog, tłumaczył jak rozmawiać z klientem, jak radzić sobie w trudnych sytuacjach. Tego trzeba się nauczyć. Dlatego Stylista Zdrowia będzie wiedział jak unikać błędów w komunikacji zarówno werbalnej jak i niewerbalnej. Problem na skórze głowy lub niepożądana zmiana, którą zauważy fryzjer może wywołać u fryzjera lęk przed tym, jak powiedzieć o tym klientowi, co mu zaproponować. Dlatego skuteczne porozumienie powinno opierać się na kilku zasadach. Są to:
* prosty i zrozumiały język
* krótkie wypowiedzi
* spokojne: głos, gesty i mimika twarzy
* rzeczowa komunikacja
* otwartość w komunikacji
* podkreślenie swoich kompetencji, np. mam wykształcenie w tym kierunku
* unikanie zbyt wielu argumentów (maks. 3), natłoku informacji czy trudnych określeń
* unikanie postawy dominującej nad klientem
* unikanie narzucania klientowi naszego zdania.
Pamiętając o tym, że celem komunikacji jest konkretne działanie – w rozmowie podkreśla się ważną dla klienta informację unikając perswazji i trybu rozkazującego. Wywołują one u klienta dystans. Klient wycofuje się i przestaje słuchać. Staje w opozycji do fryzjera, robi się podejrzliwy. Chcąc dalej namawiać klienta np. na zabieg trychologiczny czy wizytę u lekarza specjalisty – poniesie się klęskę. Klient będzie się czuł nagabywany i wystraszony. Spokojne przedstawienie klientowi problemu i propozycji jego rozwiązania, pomoże mu wyciągnąć wnioski i podjąć decyzję co do dalszego postępowania. Można wzmocnić przekaz chwaląc klienta za to, że zrozumiał problem, np. to dobrze, że Pani to rozumie. Klient poczuje się zaopiekowany i zaufa styliście swojego zdrowia. Projekt Stylista Zdrowia zapoczątkowała w 2022 roku historia fryzjera – Ernesta Kawy, który rozpoznał na głowie swojej klientki czerniaka w początkowym stadium.
Uwaga! Wczesna diagnoza Czerniaka ratuje życie! Włączmy uważność na pomaganie! Fryzjer jest na pierwszej linii ognia! Dbajmy o profilaktykę na każdym etapie życia, także u fryzjera – powiedział dr hab. n. med. Maciej Nowacki, chirurg dermatolog onkologiczny, prof. UMK, wybitny specjalista w dziedzinie chirurgii onkologicznej w Dolnośląskim Centrum Onkologii, Pulmonologii i Hematologii we Wrocławiu. Diagnozuje i leczy nowotwory skóry, szczególnie czerniaka. Ma doświadczenie kliniczne i naukowe z wielu renomowanych ośrodków medycznych na świecie, a za swoje osiągnięcia otrzymał nagrody i wyróżnienia w Polsce i zagranicą.
Maciej Nowacki postawił Stylistę Zdrowia – fryzjera na początku rozpoznawania zmian na skórze głowy, ponieważ to on ma pierwszy kontakt z klientem przed badaniami profilaktycznymi. Komunikuje się z nim w najtrudniejszym momencie, kiedy dana osoba jeszcze nie wie, że dzieje się coś niedobrego. Żeby móc odpowiednio przekazać informację powinien wykazać się znajomością problemów skórnych i zdrowotnych, które mogą mieć związek z obrazem skóry głowy i włosami. Powinien umieć rozróżniać widok skóry głowy z niepożądanymi zmianami, których zaniedbanie może mieć poważne konsekwencje. Na przykład przewlekle drażnione zmiany na głowie mogą doprowadzić do kancerogenezy, czyli przemiany zdrowej komórki w nowotwór złośliwy. Natomiast rak podstawnokomórkowy w naszej populacji rozpoznany odpowiednio wcześnie i wyleczony najczęściej się nie odnawia.
I Kongres Trychologii Fryzjerskiej Stylista Zdrowia dobiegł końca. Pokazał jak ważna jest współpraca wielu środowisk zawodowych, żeby zgodnie z misją fundacji Instytutu FLK wspierać społeczność branży fryzjerskiej i jej przyjaciół.
Rozejrzałam się dookoła. Ludzie trzymając swoje certyfikaty Stylisty Zdrowia z przejęciem rozmawiali o tym, co usłyszeli na wykładach. Tyle wiedzy i doświadczenia. Coś nowego. I ta wyraźnie odczuwalna integracja fryzjerów, która za chwilę miała przetrwać pierwszą ciężką próbę. Powódź! Dorota Sielużycka blada jak ściana powiedziała, że właśnie w Nysie zmyło salon fryzjerski. Był nad rzeką. Wielu innych fryzjerów straciło salony, domy, wszystko. Tragedia. Trzeba pomóc. Następnego dnia ruszyła Fryzjerska Fala Pomocy zorganizowana przez Instytut FLK. Zbiórka pieniędzy dla fryzjerów, którzy stracili miejsca pracy i życia. Kolejne działanie na rzecz zdrowia i życia, które wpisało się w słowa fundatora Instytutu FLK – Waldemara Koteckiego:
„Jeżeli dzięki temu będziemy mogli uratować choćby jedno ludzkie życie, to będzie nasz sukces”
Zuzanna Sumirska
Wyjątkowa osoba, specjalista fryzjerstwa i oświaty. Z branżą fryzjerską
związana od 1994 roku. Jest autorem i współautorem wielu podręczników,
poradników i artykułów poświęconych fryzjerstwu oraz producentem
filmów instruktażowych.